събота , декември 10 2016
+500
Начална Страница / Актуални / Л. Хампарцумян: Малко сме подранили за „смъртта на банките“

Л. Хампарцумян: Малко сме подранили за „смъртта на банките“

Какво е бъдещето на банкирането, това е нещо, което ще се каже след 20 години, коментира Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк по време на специална церемония на подписване на Меморандум за сътрудничество между банката и Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

Икономистите имат повече от едно обяснения, когато нещо се случи. Това с предсказването е по-сложно.

Едно обаче е сигурно, няма да се променят нуждите на клиентите от финансово посредничество. Това, банките да вземат депозити и да дават кредити, е бизнес съществувал от няколко века и най-вероятно ще продължи да съществува и в бъдеще. Изглежда просто. Работило е по различен начин и става по-сложно с напредването на технологиите.

Другото, което няма да се промени, е необходимостта от перфектни отношения с клиентите. Клиентът като център на вниманието винаги ще е там.

Bank-Tresor_32267818

Това, което се промени след последната финансова криза, е ореолът на тайнственост на банковия бизнес, с който те бяха обвити. Другото което се промени, е необходимостта да се предоставят банкови услуги 24 часа, седем дни в седмицата.

В бъдеще, всеки ще е в състояния да сглобява като частица от лего, финансова услуга по собствен модел, според нуждите си, прогнозира Хампарцумян. Това се нарича дигитализация, цифрофизация, но тя не е самоцел. Целта е да се предоставя все по-добра и достъпна услуга на клиентите.

И в момента нашите услуги са 24-7. Това само преди 15 години бе немислимо. Дори кредитните карти се развиват. Пластиката става един архаизъм. Днес и най-простия телефон има изключителна изчислителна мощност. Така, че имаме в джобовете си изключително съвършен уред, който има и камера за ириса и пръстови отпечатъци и въпроса е как ще го ползваме, за да предоставяме финансови услуги.

Дигитализацията не е цел – тя е средството, за да се предоставят по-атрактивни услуги. Много се говори днес за „финтех“, за „биткойн“, да се промени начина на предоставяне на услугата. Шумът около тези неща е по-голям от практическите резултати, смята банковият експерт.

Идеята за нова валута, която ще превземе света не е добра. Технологията обаче, може да се използва от традиционните банки по начин, който позволява по-сигурно, по-бързо и най-вероятно по-евтини услуги. Няма технология без недостатъци.

При биткойнът например, прехвърляме огромна част от разходите за поддържане на системите, на потребителите. В къщи трябва да имате скъпи процесори, сървъри и необходимостта да станете администратори на съществена част от системата. Тези неща, въпреки ентусиазмът в медиите, започват да се виждат, че са сравнително недостъпни. Не бива да хвърляме това в сферата на неосъществими идеи. От всяка една идея, трябва да взимаме най-доброто, което да имплементираме в нещо по-традиционно, смята Хампарцумян.

Ако сте чели за „смъртта на банките“, малко сме подранили. Основата на бизнеса не се е променила. След десет години най-вероятно бизнеса ни ще има нужда от хора с висока компетентност в сферата на информационните технологии, защото се превръща в администриране на процеси в реално време, които изискват огромен ИТ-ресурс. И докато преди 15 години това е било отдел, днес е сърцевината.

Две неща трябва да учите и едното от тях е счетоводство, посъветва младите студенти Левон Хампарцумян. Трябва да се справяте със счетоводните термини. Това ще е необходимо и със сигурност, ако ги учите, няма да сбъркате. Ако учите за инвестиционен банкер, то без счетоводство, няма да станете добър такъв.

Другото върху което трябва да се насочите – е да разбирате ИТ-индустрията. Ако се научите да пишете кодове, още по-добре. Това днес е много по-лесно отпреди 10 години. Ако предишното десетилетие е десетилетието на потребителските приложения, то следващото ще е на индустриалните приложения. Дали ще работите в бизнес, в банка, или собствен бизнес, съвсем скоро ще можете да си сглобявате приложение, като лего. Ако сте малко по-напред, ще можете да си пишите собствени програми от разбираеми и лесни компоненти. Усъвършенствайте се в тази насока, докато мозъците ви не са закостенели, гъвкави сте и енергични. Защото като минете 40-50 години, вече ще е късно да учите такива неща, препоръча експертът.

Важна е борбата за лоялността на клиента. Днес тази лоялност, заради многото канали, става много ценна и трудно достижима. Как да накараме клиента да търси услугата от една институция е въпрос за един милион долара. Усилията трябва да са постоянни. Стигаме до въпроса за доверието. Това което ние правим, като банки – купуваме и продаваме доверие и репутация. Докато една корпорация може да е успешна при много агресивни политики, много често дори на „ръба на закона“, при банките не е така. Ние зависим от доверието на нашите клиенти.

Няма банка в света, която да издържи на банкова паника, или на внезапна загуба на доверие от голям брой клиенти. А всички знаете, че парите на банките не стоят в буркани. Капиталовата адекватност на Булбанк например, е 30%. Ако всички си поискат парите, нещата не отиват на добре. Да запазим репутацията е много важно като компонент на бизнеса. Тук е мястото на новите технологии. Те не биха променили същността на бизнеса, но биха помогнали да се задържа доверието. Трябва да сме там, където клиента ще ни види.

Днес ако се ограбва банка няма много какво да се вземе. Представата как банките са пълни с кеш, са нещо от миналото. Основната част на бизнеса на банките е дигитален. Така, че по-големите опасности за банките идват отново от технологиите и киберпрестъпността.

Тук се създава и известно противоречие между желанието да сме лесни, удобни и достъпни, което предполага бързина и удобство и да сме защитени от лошите. Факт е, че можем да направим такива процедури за достъп, които да са неразбиваеми, но тогава ще трябва да се идентифицирате за 10 минути, или да минете през няколко решетки въоражена охрана, които биха разгонили клиентите на банките. Важно е да търсим баланс.

По-старото поколение има навици изграждани с годините – например да си държи портфейлите на скрито, да не оставяме парите незащитени и др. Това са рефлекси, които се изгреждат автоматично. В онлайн света, тези рефлекси не са изградени още. Той се развива толкова бързо, че начина за злоупотреби стават все повече и по-находчиви.

Една банка не е по-добра от клиентите си. Каквото и да правите, трябва да го правите с мисълта през призмата на клиента. Човешкият интерфейс няма да изчезне. Това ще е премийната услуга в бъдеще. Това се вижда в страните, които са по-напреднали при онлайн услугите. За определен тип услуги, клиентите искат да виждат друг човек – жив, топъл. В банките няма как да имате щастливи клиенти, обслужвани от демотивирани служители. Така едно от нещата, които правим е да се опитваме да изследваме и да имаме ясна идея за удовлетвореността на служителите ни, от това което правим, от заплащането и т.н.

По-често ще виждаме трансформация на услугата от чисто транзакционен бизнес към предоставяне на съвети, възможности за персонализирано отношение. И макар да имаме по-малко клонове и гишета, ще имаме повече служители, които да предлагат по-сложни съвети и услуги.

В България в следващите години ще видим консолидация на пазара. Поради чисто икономически причини – размера на икономиката. Може да сме най-бедните, но пък сме в клуба на най-богатите. Не бива да сме комплексирани и да се записваме в Б-отбора. Въпроса е да не го смятаме за съдба, а да се опитваме индивидуално, колективно на национално ниво да сме в А-отбора, защото имаме всички предпоставки за това.

Професионалната подготовка на служителите е един от най-сложните неща в управлението на банката. Създаване на екипи, които работят ефективно и мотивирано. Не е лесно да се нагодят характери, които да работят в една посока. Конкуренцията е друг съществен управленски аспект, който иска ежедневно внимание. В крайна сметка ние сме точно толкова добри, колкото успяваме да сме по-добри от конкурентите си, коментира Хампарцумян.

plus500

Провери също

means

Само тези шест неща трябва да държите в портфейла си

Дръжте портфейла си тънък – това е едно от основните изисквания към всеки модерен мъж. …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *