събота , декември 10 2016
+500
Начална Страница / Съветите на успелите / Луфтханза: Евтина акция със сезонен ръст и стачкуващи пилоти

Луфтханза: Евтина акция със сезонен ръст и стачкуващи пилоти

Стачката на пилотите на Луфтханза остави стотици хиляди пътници на летищата по света и притесни не само клиентите и ръководството на авиокомпанията, но и инвеститорите. Акциите на германския превозвач загубиха 5% за една седмица, което на фона на силния ръст за месец преди това не изглежда сериозно намаление. Акциите на Луфтханза скочиха с 45% от дъното през октомври до върха си на 15-ти ноември, коментира Цветослав Цачев, главен инвестиционен консултант в ЕЛАНА Трейдинг.

Трудовият спор носи ежедневни загуби за авиокомпанията, като хвърля сянка върху предстоящия празничен сезон на активните пътувания. Той вероятно ще намери разрешение с компромис от двете страни, както обикновено става след известен период на загуби.

Въпросът колко още може да падне акцията на Луфтханза поради стачката, няма отговор засега. Силното повишаване за месец обаче показа за поредна година, колко е силен сезонният фактор за компанията. От 2009 г. насам има само една година, когато към края й няма ръст на акцията. Това става през 2011 г., но пък в началото на следващата година акцията скача с 26%. Повторяемостта е толкова силна, че си струва да се превърне в обичайна сезонна сделка за инвестиционен портфейл с по-висок риск и активно управление. Разликата сега, с предишните години е, разбира се, стачката. Тя трябва да се разглежда като евентуална възможност за покупка в момента и за нова вълна на печалби в седмиците преди и след празниците.

Passenger plane
Passenger plane

Сезонното покачване на акцията не съвпада с периода на най-силни финансови резултати. Покачването на акцията, колкото и да е странно, се случва в периода на най-ниски приходи. През първото и четвъртото тримесечие на годината Луфтханза обичайно работи на загуба или на незначителна печалба, както се вижда на графиката.

Акциите на американските авиокомпании също растат през последните няколко месеца. При тях не може да се говори за толкова изразена сезонност в цените като при европейските книжа. Дължи се на тежкото наследство от финансовата криза през 2008 г. и рекордно високите цени на петрола. В Европа тече процес на преструктуриране на пазара между бюджетните компании и традиционните авиокомпании. Засега първите печелят доверието на инвеститорите, но и големите превозвачи показват признаци на съживяване, особено когато се отчетат и атрактивните им коефициенти за оценка спрямо средното за развитите пазари. Има и трета категория авиокомпании, ако е подходящо да се разделят така – това са превозвачите от възникващи пазари. Повечето от тях не изглеждат атрактивна инвестиция в момента от икономическа гледна точка. Но китайските компании на борсата в Хонконг рано или късно ще тръгнат нагоре заедно с възстановяването на валутите и на бизнеса в региона.

Акциите на големите авиокомпании имат много ниски коефициенти цена/печалба, което означава, че те са евтини в сравнение със средното за пазара.

Тези коефициенти подсказват още нещо – секторът не е сред любимите на пазара и неравновесието между оценка и добра възвръщаемост може да се запази още дълго време.

Луфтханза обаче изглежда изключително евтина акция при текущите си печалби с един проблем: бюджетни превозвачи като Wizz Air (WIZZ:xlon) стоят още по-добре с пазарните си позиции, по-ефективни са и растат с бързи темпове.

Plus500

Провери също

кредитна карта

Четири неща, които хората без дългове не правят

Имате ли чувството, че парите никога не ви достигат, а дълговете непрекъснато ви притискат? Може …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

plus500